På tre år har återvinningsbolaget Stena Recycling ersatt 20 000 lastbilstransporter med sin tågverksamhet.
– Med egna lokförare, lok och vagnar transporterar vi allt mer skrot på järnväg. Resultatet är mycket positivt. Kunderna uppskattar de nya möjligheterna och satsningen minskar koldioxidutsläppen med 65 procent, säger Leif Gustafsson, vd på Stena Recycling.
Genom tågsatsningen har Stena kunnat minska sin miljöpåverkan och undvika nästan 20 000 lastbilstransporter under åren 2008-2010. Stena Recycling har över 100 återvinningsanläggningar i Sverige. Med fyra tågsätt, exempelvis 138 vagnar och 350 tåganpassade containrar, har Stena en tågrörelse som kan operera i stora delar av landet.
– Det finns inte räls överallt men där det är möjligt så försöker vi hela tiden utveckla en tåglösning som ersätter lastbilstransporter eller som kan kombineras med lastbil. Den stora effekten med tågsatsningen är miljönyttan, det är viktigt då vi arbetar i en transportintensiv bransch, säger Leif Gustafsson.
Stenas tåglösning har öppnat nya möjligheter att transportera avfall på järnväg till återvinningsanläggningar, kunder samt hamnar när skrot exporteras till utländska stålverk.
– Responsen har varit positiv från omvärlden. Bland annat vann vi den nationella utmärkelsen Årets Lyft 2009 som delas ut av Regionala Godstransportrådet, säger Leif Gustfsson.
Varje fullastat tågekipage ersätter upp till 32 lastbilstransporter och under treårsperioden är det nästan 150 varv med lastbil runt jorden som undvikits. När tåg används istället för lastbil minskar också koldioxidutsläppen med 65 procent.
Tåglösningen utvecklas löpande. I likhet med lastbilstransporter finns det ytterligare potential i att fylla fler av returtransporter, utveckla vagnslastsystem och transportera fler avfallsslag på räls i framtiden.
– Det kan också handla om att börja använda slumrande stickspår in till industriområden där vi har anläggningar, säger Leif Gustafsson.