PTS öppnar upplysningstjänst

På regeringens uppdrag öppnar nu Post- och telestyrelsen sin upplysningstjänst för att hjälpa de konsumenter som vill ha hjälp med anledning av Telia Soneras förändringar i det fasta telenätet.

– Står du utan fungerande telefoni ska du känna att staten tar din oro och frustration på allvar. Det är därför PTS nu öppnar sin upplysningstjänst. Som myndighet och oberoende part kan de nu erbjuda den enskilda medborgaren hjälp och rådgivning. Genom att PTS fått upplysningstjänsten på plats så snabbt så kommer sannolikt många frågetecken att kunna rätas ut innan de blir problem, säger it- och energiminister Anna-Karin Hatt.

Bakgrunden till PTS upplysningstjänst är de problem som människor upplever i samband med Telia Soneras teknikskifte på landsbygden. Skiftet innebär att telefonstolpar tas ner och att de abonnenter som berörs istället erbjuds telefoni över företagets mobilnät. Telia Sonera har själva åtagit sig att alla hushåll och företag som påverkas av de förändringar som bolaget gör i det fasta telenätet ska erbjudas ett alternativ från bolaget.

Upplysningstjänsten ska ge så individanpassade råd som möjligt, eftersom förutsättningarna för konsumenterna kan skilja sig mycket åt. Det handlar dock inte om att ta över Telia Soneras eller något annat telebolags kundtjänst. Telebolagen ansvarar själva för information och felavhjälpning gentemot de egna kunderna


PTS upplysningstjänst nås helgfria vardagar kl 09.00-15.00, på tfn 020-075 00 70.