Från och med september 2014 måste alla nya dieselfordon som säljs i Europa vara klassade efter Euro6-standarden. Målsättningen med den nya standarden är bland annat att kraftigt minska utsläppen av kväveoxider. Att teknikutvecklingen mot allt mer miljövänliga motorer kommit långt visar bland annat Volvo som med sina lastbilar med Euro 6-motorer har halverat partikelutsläppen och minskat kväveoxidutsläppen med nästan 80 procent. Andra stora lastbilstillverkare har uppnått liknande resultat efter intensivt forsknings- och utvecklingsarbete.
Resultaten har främst uppnåtts genom användning av tekniken Selektiv katalytisk reduktion, SCR, som idag är det viktigaste och effektivaste tekniken för att reducera kväveoxidutsläppen. Tekniken används också i personbilar men i diskussionen om mer miljövänliga motorer är det ändå de tunga fordonen med stora dieselmotorer som hamnat i fokus. Principen för SCR är att en vätska som innehåller urea sprutas in i avgasströmmen. AdBlue fungerar på så sätt att vätskan sprutas in i motorns avgassystem uppströms SCR-katalysatorn. Där bryts urean vid de aktuella temperaturerna ned till ammoniak (NH3) som i SCR-katalysatorn reducerar en tillräcklig mängd av kväveoxiderna i avgaserna till ofarligt vatten och kväve.
– Detta kommer att bli standard i kommersiella fordon. Anledningen är de tuffa reningskrav som ställs på lastbilar med en totalvikt på över 3,5 ton. Jämfört med Euro 5 har gränsvärdet för vad som är tillåtet när det gäller kväveoxidutsläppen sänkts med hela 80 procent och utsläppskraven kommer att bli ännu tuffare i framtiden, säger Peter Metzger på ebm-papst enhet Automotive i ett pressmeddelande.