Fler tror på stigande bostadspriser

"För andra månaden i rad stiger hushållens förväntningar på bostadspriserna kraftigt. Boprisindikatorn har nu nästan återhämtat sig till nivån före vårens stora nedgång", skriver SEB:s privatekonom Jens Magnusson i en kommentar.

"Den sjunkande smittspridningen tillsammans med hopp om ekonomisk återhämtning och en långvarig lågräntemiljö påverkar antagligen i en positiv riktning. Dessutom stärks ju bilden av data som trots coronakrisen visar på både hög omsättning och stabila priser på bostadsmarknaden", tillägger han.

Boprisindikatorn visar samtidigt att hushållens förväntningar på nivån på Riksbankens styrränta har minskat något och att andelen som planerar att binda sina rörliga lån backar till 3 procent, från 5 procent månaden före.

Andelen av hushållen som tror att bostadspriserna ska sjunka det kommande året faller till 12 procent, mot 18 procent månaden före. Ökningen av andelen som tror på stigande priser ligger samtidigt på 10 procentenheter.