Positiv börsdebut för omskakat Readly

Readly marknadsför sig som en slags motsvarighet till Spotify, fast för läsning i stället för lyssning. Mot en månadskostnad kan man läsa tusentals tidningar och magasin i Readlys app.

Readly växer även internationellt och när det på torsdagen var dags för börsintroduktion var efterfrågan tio gånger större än utbudet.

De första köparna fick aktien för 59 kronor per aktie och aktien stängde på 65 kronor. Därmed är Readlys börsvärde drygt 2,2 miljarder kronor.

"Introduktionen betyder otroligt mycket för oss. Marknaden för magasin är större än musikindustrin. Här finns en stor potential", skriver Readlys vd Maria Hedengren i ett mejl till TT.

Tungt avhopp

Just före börsintroduktionen i Stockholm meddelade dock Bonnier News och Allers förlag att de inte vill vara med på Readly längre.

Vi är självklart besvikna men söker en lösning, säger Maria Hedengren.

En av huvudägarna, Joel Wikell, sålde samtidigt hälften av sina aktier i Readly men Maria Hedengren skriver att han ändå tror mycket på bolaget.

Christoffer Ahnemark, analytiker vid föreningen Aktiespararna, tycker dock att försäljningen är en negativ signal för många aktieköpare.

Förlust i början

Readly går med förlust och hoppas på vinst först om fyra-fem år. Men det verkar oroa marknaden mindre.

För bolag som Spotify, Storytel och Readly är det tillväxttakten som är intressant. Vinsten kommer så småningom, är tanken.

Bonniers och Allers avhopp kan vara ett förhandlingsdrag, enligt Christoffer Ahnemark. De kan komma tillbaka senare när de fått bättre villkor.

Men jag skulle ändå avvakta ett par kvartal med att köpa den här aktien. Det går inte bara att jämföra med Spotify, att läsa tidningar digitalt kräver längre tillvänjning än musik, som passar perfekt i mobilen, säger Ahnemark.

Litet bolag

Så tycker också medieanalytikern Anders Malmsten.

Readly är fortfarande väldigt litet. Readly har funnits i sju år och borde vara mycket större vid det här laget. Readlys omsättning i Sverige är bara 5 procent av Allers omsättning i Sverige, säger han.

Att Readly aldrig gått med vinst visar att digitala magasin är svårsålda, tycker Anders Malmsten.

Apple har försökt med samma tjänst i USA men de har inte heller lyckats.