Full fart på Volvos återhämtning

Volvos aktiekurs stiger drygt en procent på Stockholmsbörsen.

Det är inte bara efterfrågan på lastbilar som kommit tillbaka. Efterfrågan på motorer och maskiner lyfter också, medan bussarna haltar i covid-19-pandemin, enligt vd Martin Lundstedt.

Ett fantastiskt bra jobb har gjorts av hela organisationen, säger han till TT.

Om man tittar på våra siffror i den här situationen blir man ohyggligt stolt, tillägger Martin Lundstedt.

Uppdämda behov

Han lyfter särskilt fram rörelsemarginalen på 9,4 procent, men påminner om att återhämtningen kommer från låga nivåer.

Man ska dock komma ihåg att vi hade väldigt låg orderingång i kvartal två. Detta är fortfarande en blandning av den gradvisa återhämtningen av ekonomin generellt sett och det uppdämda behov som fanns efter restriktioner och nedstängningar, säger Martin Lundstedt.

Transportaktiviteten var i slutet av tredje kvartalet tillbaka på ungefär samma nivå som för ett år sedan på de flesta marknader.

Bättre än väntat

Vinsten före skatt föll till 7,6 miljarder kronor i tredje kvartalet. Det kan jämföras med vinsten på 10,9 miljarder kronor samma period året före.

Men trots vinstraset var resultatet betydligt bättre än väntat. Det justerade rörelseresultatet blev 7,2 miljarder kronor, vilket kan jämföras med en snittprognos på 5,8 miljarder kronor bland analytiker, enligt en sammanställning av prognoser från Refinitiv.

Omsättningen uppgick till 76,8 miljarder kronor, jämfört med 98,7 miljarder kronor ett år tidigare. Och leveranserna av lastbilar föll till 37 709, ned från 52 357 ett år tidigare.

Orderingången under tredje kvartalet lyfte till 57 530 lastbilar, upp från 35 726 lastbilar under motsvarande kvartal i fjol.

Nettoorderingången har varit stark. Det är drygt 20 000 mer än föregående år. Man ska dock komma ihåg att vi hade väldigt låg orderingång i kvartal två.

En marknad sticker ut.

Det har gått extra bra i Kina, som kommit snabbare ur pandemin, säger Martin Lundstedt.

Bussverksamheten påverkas samtidigt kraftigt av en svag turistbussmarknad, konstaterar han.

Varnar för osäkerhet

Under tredje kvartalet tog Volvo emot statligt stöd för permitteringar på 583 miljoner kronor, vilket kan jämföras med drygt 1,7 miljarder kronor under kvartal två. Av dessa avser 1,3 miljarder kronor Sverige. Permitteringarna har sedan lyfts och Volvo valde att inte ansöka om nytt statligt stöd efter den 31 augusti.

Under telefonkonferensen med journalister och analytiker sa Martin Lundstedt att det inte finns några planer på att betala tillbaka stödpengar trots att resultatet utvecklats bättre än väntat. Huruvida aktieägare kan vänta sig utdelning för 2020 återstår att se.

Martin Lundstedt återkommer flera gånger till att osäkerheten fortsatt är stor med många okända parametrar eftersom ingen vet hur pandemin kommer att utveckla sig.

Under vårens och sommarens kris har AB Volvo inte gjort några förutsägelser om hur man hur ser på företagets utveckling. Men nu återförs den så kallade guidningen för marknaderna till och med 2021.

Vi ser en fortsatt gradvis återhämtning, en relativt försiktig sådan, och ser nivåer för 2021 som ändå är lägre än innan pandemin, säger Martin Lundstedt.

Vi måste fortsätta ha en hög flexibilitet för att skapa manöverutrymme, tillägger han.

Nya restriktioner i olika länder på grund av pandemin kan dock sätta käppar i Volvos hjul.

Vi följer detta jättenoggrant, framhåller Martin Lundstedt.

Vi bedömer det inte som speciellt troligt just nu att man kommer att göra större nedstängningar av arbetslivet. Men man ska komma ihåg att det kan ske lokala utbrott som till exempel gör att arbetsplatser måste stänga.