Andra vågen slår mot Volvo i Europa

Volvo Cars globala försäljning växte med 6,4 procent i november, jämfört med 2019. Ökningen drevs upp av starka siffror i USA och Kina, enligt Volvo.

Men i Europa är bilden mörkare – och splittrad.

Det ser olika ut på olika marknader, beroende på hur man påverkats av pandemin och vilka restriktioner länderna haft. Frankrike, Belgien och Österrike har drabbats hårt, säger Christina Zander, presschef på Volvo Cars.

Vissa återförsäljare har säkert behövt stänga, tillägger hon.

Volvo får glädjas åt övriga världen i stället.

I USA har man hämtat in hela förlusten från tidigare i år, när det var nerstängt, påpekar Christina Zander.

Försäljningen av 18 032 bilar i Kina är den högsta siffran Volvo noterat hittills under någon månad på den marknaden.

Totalt under årets elva första månader har Volvo sålt 7,6 procent färre bilar i år än under samma tid 2019. Minskningen ligger huvudsakligen i Europa.

De eldrivna modellerna utgör en allt större del av Volvos försäljning. Drygt 16 procent av bilarna som sålts hittills i år har varit hybrider eller helt eldrivna. Det är mer än en fördubbling jämfört med förra året, om man ser till andelen av den totala försäljningen.

I Europa är nästan 28 procent av Volvobilarna som sålts under januari till november helt eller delvis eldrivna.

Volvo Cars försäljning i november Område Antal bilar Förändring jämfört med 2019 (procent) Europa 26 094 -10,8 Kina 18 032 +24,3 USA 11 590 +20,3 Andra länder 10 863 +18,7 Totalt 66 579 +6,4 Volvo Cars försäljning januari-november Område Antal bilar Förändring jämfört med jan-nov 2019 (procent) Europa 254 309 -17 Kina 148 033 +7,2 USA 95 885 0 Andra länder 84 770 -6,7 Totalt 66 579 +6,4