Matjättarna: Priset är viktigast

Janerik Henriksson/TT: Alla kedjor har egna varumärken. Arkivbild.

Susanna Liljeblad är chef för egna märkesvaror på Ica Sverige. Hon förklarar att det viktigaste är att få till ett så bra pris som möjligt för kunderna.

"Vi har också ett dubbelt samhällsansvar att dels säkerställa bästa möjliga pris för våra kunder, vilket är särskilt viktigt i tuffa ekonomiska tider, och dels att värna om ett livskraftigt och långsiktigt hållbart svenskt lantbruk", skriver hon till TT.

Enligt henne är andelen egna varumärken förhållandevis låg i Sverige, i andra länder är det helt andra tal än den knappa tredjedel som de står för här. Hos Ica ligger den på 28 procent.

"Det viktigaste för oss är att kunderna tycker att vi erbjuder prisvärda egna märkesvaror av hög kvalitet" skriver Susanna Liljeblad.

Coop pekar också på priset.

"I dagens läge där många kunder sätter pris som första kriterium spelar egna varumärken en viktig roll", skriver Coops pressavdelning till TT.

Ingen större press

Coop säger sig inte pressa producenterna av deras egna varumärken mer än andra leverantörer.

"Vi följer den globala och lokala råvaruprisutvecklingen för att kunna ha en faktabaserad dialog om våra inköpspriser".

Dessutom får faktiskt producenterna synas på Coops egna varumärken.

"Coop är en av få matkedjor som faktiskt är transparent med vilka producenter som producerar egna varumärken".

Johan Neuman, affärsområdeschef för egna märkesvaror på Axfoods inköps- och logistikbolag Dagab, pekar också på hur tufft många konsumenter har det nu.

"Att konsumenterna i den rådande ekonomin har fokus på pris och prisvärde är inte särskilt konstigt" skriver han.

Axfood har ungefär 30 procent av sin försäljning från egna varumärken, och runt 400 produkter i sina egna varumärken som är svenskproducerade.

Gynnar konkurrensen

Han tycker att de egna varumärkena gynnar konkurrensen.

"Enskilda varukategorier domineras i regel av ganska få större, ofta internationella leverantörer. Med egna varumärken skapas ny konkurrens, och konkurrens driver ett bättre erbjudande för konsumenten: mer innovation, bättre produkter och lägre priser" skriver Johan Neuman.

Han tillbakavisar att butikerna skulle marknadsföra sina egna märkesvaror mer än andra varor.

"Jag känner inte heller igen mig i bilden av att vi ökat kampanjtrycket för just egna märkesvaror, utan att ökningarna vi sett inom egna märkesvaror-försäljningen i hög grad är konsumentdrivna" skriver han.