Arbetet med Förbifart Stockholm har inte tagit någon semester, intensiv verksamhet har pågått i samtliga delprojekt under hela sommaren. Under hösten pågår bland annat arbetet med att bygga om trafikplatser, geotekniska markundersökningar, sprängning av tunnel under Mälaren samt byggnation av nya tunnelrör.
Text: Annika Wihlborg
Under året ska arbeten med nya vägar och en ny gång- och cykelbro i Vårby backe i närheten av Kungens Kurva påbörjas. I Vårby backe ska väg E4/E20 byggas ut mer fler körfält på nya vägar, och en ny gång- och cykelbro ska på plats. Lite längre norrut kommer trafikplats Lindvreten byggas om. Den befintliga bron kommer rivas och ersättas av en ny större cirkulationsplats med nya av- och påfarter. Produktionen beräknas vara klar första halvåret 2022.
–Under sommaren har skyddsbarriärer längs vägen kommit på plats i Vårby backe. I arbetsområdet bakom barriärerna kommer först röjningsarbete samt geotekniska markundersökningar att utföras. Bygget med de nya vägarna påbörjas nu under hösten, säger Josefine Gröndahl, mediekommunikatör för Förbifart Stockholm på Trafikverket.
Lite längre norrut byggs den nya trafikplatsen Lindvreten Norra. Den beräknas vara klar och öppnas för trafik under andra halvan av 2019. I och med att trafikplats Lindvreten Norra öppnar stängs nuvarande trafikplats Lindvreten under cirka tre år. Här ska en ny cirkulationsplats byggas med anslutande ramper ner till nya E4 och E20.
Tunnelsprängning under Mälaren
–I området kring Skärholmen och Sätra inleddes under sommaren arbetet med att spränga tunnlar under Mälaren. Över 7 000 meter tunnel av de 15 000 meter som ska sprängas ut i Sätra/Skärholmen är klart och nu är vi under Mälaren. Att spränga tunnel under Mälaren kräver extra planering och vi behöver använda fler arbetsmoment än med traditionell borra-och-spräng-teknik. Här är det geologin som är den stora utmaningen. Inlandsisen och andra stora rörelser har påverkat berget i dessa områden vilket gör att berget är av varierande kvalitet, med bland annat lersprickor i vissa passager. Vi har under sommaren även fortsatt att spränga ut tunnlarna från Sätra hamn mot Alsätra och från Skärholmsvägen mot Gillsätra, säger Josefine Gröndahl.
I Häggvik har Trafikverket och entreprenören NCC enats om en fortsatt riktning vad gäller arbetena som genomförs där. I slutet av augusti återupptogs arbetet med att bygga nya trafikplats Häggvik där nya och gamla E4:an ska fogas samman. Samtidigt har byggnationen av huvudtunnlarna mellan Hjulsta och Akalla, som ska stå klara 2021, påbörjats.
–I Hjulsta har två brodelar gjutits över järnvägen, en rampbro som får avfart till Hjulstarondellen när allt är klart, och en huvudbro. Under hösten fortsätter vi att gjuta broarna norrut mot en bergsklack som vi delvis spränger bort och vidare mot rondellen över E18. Totalt kommer bron att bli ca 650 meter lång, säger Josefine Gröndahl.
Nytt tunnelrör för två nya körfält i Lindötunneln
Med Förbifart Stockholm blir det möjligt för Ekeröborna att nå Stockholms norra och södra delar utan att behöva passera Brommaplan. Det leder till minskad trafik förbi världsarvet Drottningholm. Huvudtunneln för Förbifart Stockholm passerar under Lovön. Förbifart Stockholm ansluter till väg 261, Ekerövägen vid två cirkulationsplatser; en vid Edeby för trafik söderut och en vid Tillflykten för trafik norrut. Ekerövägen breddas till fyra körfält och Lindötunneln kompletteras med ett nytt tunnelrör för att klara två körfält i varje riktning. I slutet av augusti påbörjades arbetet med provborrningar för att undersöka markförhållandena längs Ekerövägen. Under hösten väntas bygget med huvudtunnlarna påbörjas.
Ytterligare ett delprojekt i Förbifart Stockholm äger rum i Vinsta. I tunnlarna under Lövstavägen i Vinsta har betongarbeten påbörjats. Här byggs även fundament för trafikskyltar och fläktar och arbetet med att bygga eldriftsutrymmen har påbörjats. Nästa steg är att påbörja arbetet med väggarna.
–Under hösten drar arbetet med Trafikplats Vinsta igång. Trafikverket har skrivit kontrakt med Skanska, som ska utföra arbetena med nya trafikplats Vinsta. Arbetet består i huvudsak av ombyggnad av Bergslagsvägen mellan Bergslagsplan och Skattegårdsvägen med anslutning mot lokalgator, ramp i betongtråg mot E4 Skattegårdsvägen, två nya cirkulationsplatser, ledningsomläggningar samt ett nytt gång- och cykelvägnät, säger Josefine Gröndahl.