Thomas Concrete Group satsar på helt elektriska hjullastare

Thomas Concrete introducerar helt elektriska hjullastare för ökad hållbarhet inom betongindustrin. Foto: Thomas Concrete

Thomas Concrete Group introducerar helt elektriska hjullastare i två av sina dotterbolag i Sverige. De två maskinerna kommer att användas vid Thomas Betongs fabrik i Västerås och Thomas Cements företag Stockholm Bulkham i Stora Vika. Genom detta strategiska utvecklingsinitiativ blir företaget den första betongleverantören i Sverige att använda helt elektriska hjullastare, vilket förväntas minska både de operativa kostnaderna och koncernens koldioxidavtryck.

– Vi var först i Sverige med att börja använda serietillverkade 100 procent eldrivna betongbilar. Nu tar vi nästa steg och introducerar helt elektriska hjullastare i vår strävan att vara föregångare inom hållbarhet, innovation och utveckling i branschen. Detta är ytterligare en milstolpe och vi är stolta över att vara den första betongleverantören i Sverige som tar det här steget, säger Hans Karlander, vd och koncernchef, Thomas Concrete Group.

De två elektriska hjullastarna av modellen LiuGong 865E väger 21 ton vardera och har 100 procent elektrisk drift. Med ett batteri på 423 kWh kan de arbeta i 12 timmar för lättare uppgifter och nio timmar för tyngre tillämpningar. Hjullastarna är utrustade med möjlighet till snabbladdning och använder ett CATL-batteripaket och kontrollsystem som uppfyller högsta europeiska standard. Förväntningarna är att de elektriska hjullastarna kommer att sänka de operativa kostnaderna jämfört med dieselalternativ. Företaget Rental Group levererar hjullastarna, som kommer att hyras under en 12-månadersperiod för utvärdering.

– Det här är riktigt inspirerande då vi får möjlighet att bygga kunskap och lära oss mer om hur fossilfria maskiner fungerar i vardagen både i en bulkhamn och en betongfabrik. Lärdomar vi drar nytta av i våra övriga dotterbolag i Europa och inte minst i USA. Genom att använda elektriska hjullastare fortsätter vi minska vårt koldioxidavtryck och vara föregångare för en mer hållbar byggsektor, avslutar Hans Karlander