Från avfall till resurs - återvinningsbar kross för infrastruktur

Det finns gott om tillgängligt material vid gruvorna där biveckor av malmhanteringen bildar höga högar av stenar. Symbolfoto: Creative Commons Lic. Pixabay. Kredit: schauhi

I Finland producerar gruvdriften enorma mängder stenavfall, vilket har lett till en ökad efterfrågan på återanvändning av detta material i offentliga infrastrukturprojekt.

Experter föreslår nu att det bör ställas krav på återvunnet material i dessa projekt för att främja en mer hållbar byggpraxis.

En ny era för byggmaterial

Under våren, när byggsäsongen tar fart, ökar aktiviteten vid otaliga grustag. Grus och sten bryts i åratal tills det inte finns mer att utvinna, varefter en ny plats söks. Det finns dock gott om tillgängligt material vid gruvorna där biveckor av malmhanteringen bildar höga högar av stenar. För att omvandla detta gruvavfall till byggmaterial, bör offentliga infrastrukturprojekt kräva användning av återvunnet material, enligt en arbetsgrupp ledd av professor Hannele Pokka vid arbets- och näringsministeriet.

Miljömässiga fördelar

Att omvandla stenavfall till en resurs innebär betydande miljömässiga och ekonomiska fördelar. Förespråkarna för denna metod anser att man bör göra det obligatoriskt att använda återvunna material och att kräva motiveringar för användningen av nya, orörda råmaterial. Arbetsgruppen föreslår även att man undersöker möjligheten att införa en blandningsskyldighet liknande den som finns för bränslen. I Italien kräver en sådan skyldighet att 15 procent av byggnadsmaterialen ska vara återvunna.

Utmaningar och möjligheter Trots att Finland är ett land med gott om utrymme, kvarstår mentaliteten att det alltid går att bryta ny mark. Tre fjärdedelar av Finlands totala avfallsmängd består av gruvavfall, vilket utgör en enorm utmaning för regeringens cirkulära ekonomimål.

Avståndet mellan gruvan och byggprojektet spelar en stor roll. I Lappland har inte sidostenen från gruvorna använts i vägbyggen, trots att det finns gott om den. På platser som Sodankyläs Kevitsa och Kittiläs guldgruva finns det gott om sidosten, men på grund av dess belägenhet och ibland dess kemiska sammansättning, som kan innehålla svavel, är det inte alltid möjligt att använda stenen i byggprojekt.

Lokala lösningar för globala problem

Om man tar hänsyn till miljöpåverkan i upphandlingskriterierna kan det vara motiverat att transportera stenmaterial även över längre sträckor om det bidrar till att bevara orörd natur. För entreprenörer är strängare upphandlingskriterier acceptabla så länge kostnaderna täcks.

Detta initiativ representerar ett viktigt steg mot en mer hållbar utveckling inom byggindustrin i Finland och visar på potentialen att innovativt använda landets rikliga naturresurser.

Källa: Yle Uutiset