Stegra och LKAB har enats om en principöverenskommelse om att inleda testleveranser av järnmalmspellets i slutet av 2026. Leveranserna ska ske när planerade banarbeten på järnvägen är avslutade och syftar till att säkerställa att logistiken fungerar inför framtida storskalig drift.
– Tillsammans med teamet på LKAB har vi i god dialog tagit fram en plan för provleveranser. Vi på Stegra hoppas att detta är början på ett långt samarbete som ytterligare stärker Sveriges försörjningstrygghet och befäster landets framskridna position i den gröna industriomställningen, säger Henrik Henriksson, vd för Stegra.
Testleveranserna är ett led i att bygga upp en robust värdekedja för fossilfri stålproduktion. De pellets som levereras ska användas i Stegras anläggning i Boden, där grön vätgas används för att ersätta kol i ståltillverkningsprocessen.
Från järnmalmspellets till renare stål
I Stegras anläggning kommer järnmalmspellets att reduceras med hjälp av grön vätgas i en 145 meter hög direktreduktionsreaktor. Det innebär att pellets omvandlas till järnsvamp – ett mellanled i ståltillverkningen – utan att koldioxid släpps ut.
Så tillverkar Stegra fossilfritt stål med grön vätgas
Stegras metod bygger på att ersätta den traditionella masugnsprocessen, där kol används som reduktionsmedel, med grön vätgas. I stället för att avge koldioxid (CO₂) släpper processen endast ut vattenånga. Det är en grundläggande teknikförändring som minskar klimatpåverkan dramatiskt.
1. Produktion av grön vätgas
Stegra producerar grön vätgas genom elektrolys, en process där vatten (H₂O) delas upp i vätgas (H₂) och syre (O₂) med hjälp av el. Denna el kommer från förnybara energikällor, exempelvis vattenkraft, vindkraft eller solkraft.
– Elektrolys sker i så kallade elektrolysörer. När elen är fossilfri betraktas även den producerade vätgasen som grön.
2. Direktreduktion i vätgasreaktor
I nästa steg används den gröna vätgasen för att reducera järnmalmspellets i en direktreduktionsreaktor – en vertikal anläggning som hos Stegra är planerad att bli 145 meter hög.
– Järnmalmspellets (Fe₂O₃) matas in i toppen av reaktorn
– Vätgas (H₂) förs in i botten och stiger uppåt
– När pellets och vätgas möts sker en kemisk reaktion där syre avlägsnas från järnmalmen
Kemisk reaktion:
Fe2O3+3H2→2Fe+3H2O\text{Fe}_2\text{O}_3 + 3\text{H}_2 \rightarrow 2\text{Fe} + 3\text{H}_2\text{O}Fe2O3+3H2→2Fe+3H2O
Resultatet blir fast metalliskt järn – så kallad järnsvamp (Direct Reduced Iron, DRI) – samt vattenånga, som leds ut ur reaktorn.
3. Tillverkning av stål
Den reducerade järnsvampen tas sedan vidare till en ljusbågsugn (Electric Arc Furnace, EAF), där den smälts ner för att bilda råstål. Det är en elektrisk ugn som möjliggör flexibel produktion med låg klimatpåverkan, särskilt när elen är grön.
– Här kan även återvunnet skrot tillsättas
– Tillsatser som legeringar och slaggmedel kontrollerar stålets sammansättning
4. Färdigställande
Det smälta stålet gjuts till ämnen eller valsas direkt till plåt, stång eller andra produkter beroende på användningsområde. Dessa kan sedan användas i allt från fordon och byggnader till energiteknik och industriella applikationer.
Varför denna process är viktig
Jämfört med traditionell stålproduktion – där kol används som reduktionsmedel och varje ton stål kan ge upphov till drygt 1,5 ton koldioxid – är Stegras metod nästan helt utsläppsfri, så länge elproduktionen är fossilfri.
Processen:
- minskar utsläpp
- minskar beroendet av importerad kol och fossila bränslen
- ökar elektrifieringen av industrin
- stödjer EU:s och Sveriges klimatmål– De enda utsläppen från reduktionssteget är vattenånga, vilket gör processen betydligt mer miljövänlig än dagens masugnsbaserade produktion, konstaterar bolaget.
Traditionellt bygger europeisk ståltillverkning på kolbaserade metoder, främst i form av masugnar. Dessa metoder släpper ut stora mängder koldioxid och utgör en betydande del av industrins klimatpåverkan. Genom att i stället använda vätgas kan dessa utsläpp elimineras.
Stegra avser att etablera en komplett produktionskedja i Boden – från grön vätgasproduktion till färdigt grönt stål – vilket kräver stabil tillgång till högkvalitativa järnmalmspellets. Samarbetet med LKAB är därför en central del i satsningen.
Logistikflöden testas före full drift
Planen är att testleveranserna från LKAB ska genomföras i slutet av 2026, efter att pågående arbeten på järnvägsnätet avslutats. Leveranserna ska fungera som praktiska tester för att säkerställa att transporter, lossning och vidare hantering fungerar som avsett.
Detta moment ses som avgörande för att kunna skala upp till full produktion under de kommande åren. Parterna räknar med att testleveranserna inte bara bekräftar att logistiken fungerar – utan även lägger grunden för ett långsiktigt samarbete kring råvaruförsörjning.
Stegra är ett nystartat företag inom den gröna stålindustrin och etablerar just nu sin verksamhet i norra Sverige. Bolagets anläggning i Boden väntas spela en viktig roll i Sveriges och Europas ambition att minska utsläppen från stålindustrin.
Källa: Stegra