Volvo och Daimler bakom ny digital fordonsplattform

Martin Lundstedt, Johan Lundén och Karin Rådström. Foto: Volvo
Martin Lundstedt, Johan Lundén och Karin Rådström. Foto: Volvo

Volvokoncernen och Daimler Truck har lanserat samriskbolaget Coretura AB, med bas i Göteborg. Det nya bolaget ska utveckla en mjukvarudefinierad fordonsplattform som kan användas av båda ägarna och andra kunder. Syftet är att skapa en öppen digital infrastruktur för kommersiella fordon och lägga grunden till en ny branschstandard.

Ny mjukvaruplattform för tunga fordon

Två av de ledande aktörerna inom kommersiella fordon, Volvokoncernen och Daimler Truck, lanserar det gemensamma bolaget Coretura AB. Syftet är att bygga en ny mjukvarudefinierad fordonsplattform för branschen.

Efter att ett bindande avtal tecknats den 28 oktober 2024 har nu samtliga myndighetsgodkännanden erhållits. Verksamheten har startat i juni och är baserad i Göteborg.

– Med Coretura sätter vi ett tydligt strategiskt fokus på mjukvaruutveckling för kommersiella fordon. Det här är ett stort och verkligen spännande steg – inte bara för oss, utan för hela branschen och våra kunder. Tillsammans startar vi den digitalt drivna framtiden för lastbilar och bussar, vilket i slutändan kommer att göra kommersiella fordon smartare, mer uppkopplade och effektivare än någonsin, säger Karin Rådström, vd och koncernchef för Daimler Truck.

– Coretura representerar ett djärvt steg framåt i utvecklingen av kommersiella fordon. Genom att nyttja banbrytande teknik och innovationssamarbeten lägger vi nu grunden för en ny era när det gäller uppkoppling och effektivitet i vår bransch. Den här satsningen understryker inte bara vårt engagemang för att vidareutveckla våra produkter utan också viljan att bana väg för hållbara och intelligenta transportlösningar, tillägger Martin Lundstedt, vd och koncernchef för Volvokoncernen.

Bygger en öppen plattform för digitala fordon

Bolaget ska utveckla ett dedikerat operativsystem för kommersiella fordon samt en öppen och standardiserad plattform för icke-differentierande mjukvara. Det inkluderar specifikation och upphandling av centraliserade högpresterande styrenheter som kan hantera stora datamängder.

Målet är att frikoppla utvecklingscyklerna för hårdvara och mjukvara, så att applikationer kan uppdateras trådlöst. Det väntas förbättra säkerhet, effektivitet och kundupplevelse.

– Det här samriskbolaget blandar flexibiliteten hos ett nystartat företag med stabiliteten och expertisen hos våra största aktieägare. Vi är ivriga och stolta över att leda den digitala omvandlingen inom den kommersiella fordonsindustrin – med hjälp av ett starkt stöd från våra aktieägare och vi ser fram emot att forma branschens framtid, säger Johan Lundén, vd för Coretura.

Stora investeringar från ägarna

Samriskbolaget inleder med omkring 50 anställda och ska växa gradvis. Bolaget leds av fyra personer, med två representanter från vardera ägare. Johan Lundén blir vd och kommer närmast från Volvokoncernen, där han ansvarat för strategisk produktplanering, projekt- och innovationsledning.

Ägarna satsar var för sig ett tresiffrigt miljonbelopp över fem år. Samarbetet innebär inte att företagen slår samman sina kommersiella erbjudanden – båda parter fortsätter att konkurrera med egna produkter och digitala tjänster.