Hamstringseffekt gav Mærsk oväntat starkt kvartal

Rädslan för ett galopperande tullkrig mellan USA och Europa gjorde årets andra kvartal oväntat bra för A.P. Møller-Mærsk. Foto: Maersk
Rädslan för ett galopperande tullkrig mellan USA och Europa gjorde årets andra kvartal oväntat bra för A.P. Møller-Mærsk. Foto: Maersk

A.P. Møller-Mærsk redovisar ett bättre resultat än förväntat för årets andra kvartal och höjer sin helårsprognos. Orsaken är en kombination av högre efterfrågan på containertransporter, stabila fraktrater och fortsatt omledning av fartygstrafik runt Afrika.

Omsättningen i bolagets centrala Ocean-division steg till åtta komma fem miljarder dollar under kvartalet. Rörelseresultatet efter av- och nedskrivningar, Ebit, uppgick till tvåhundratjugonio miljoner dollar. Totalt ökade koncernens omsättning till tretton komma en miljard dollar, med ett nettovinstresultat på sjuhundratrettiofyra miljoner dollar. Det är en ökning av omsättningen med knappt tre procent jämfört med samma kvartal i fjol, även om vinsten på sista raden minskade med drygt tvåhundra miljoner dollar.

Lagren fylldes inför handelsosäkerhet

Bakgrunden till den starka utvecklingen är, enligt Mærsk, att många företag valde att bygga upp stora lager under våren. I maj ingick USA och Kina en tillfällig handelsöverenskommelse som innebar lägre tullsatser än tidigare aviserat. Det ledde till en oväntad uppgång i efterfrågan på containertransporter.

– Vi är lyckade med att anpassa vår verksamhet snabbt och effektivt. Våra kunder är utmanade av hög osäkerhet, men vi hjälper dem att stärka sina försörjningskedjor och göra dem mer flexibla. Därmed gör vi det inte bara möjligt för kunderna att hantera störningar – utan också att växa genom dem, säger koncernchefen Vincent Clerc.

Den ökade transportvolymen har skapat trängsel i flera europeiska containerterminaler. Samtidigt har den fortsatta omvägen för fartyg runt Godahoppsudden, för att undvika konfliktrisker i Röda havet, bidragit till att hålla fraktraterna uppe.

Antalet transporterade containrar steg under kvartalet med fyra komma två procent till tre komma två miljoner tjugofotscontainrar, vilket är i linje med den globala marknadstillväxten.

Omledning av rutter påverkar hela branschen

Omledningen av fartygsrutter runt Afrika har blivit en av de största förändringarna i containerindustrin det senaste året. Beslutet att undvika Röda havet och Suezkanalen grundas på säkerhetsläget, där flera rederier rapporterat attacker mot handelsfartyg. Den längre sträckan ökar bränslekostnader och transporttider, men har samtidigt minskat tillgången på fraktkapacitet, vilket bidragit till att hålla raterna på en hög nivå globalt.

För hamnar och logistiknoder i Europa har detta inneburit en ojämn ankomstbild, där perioder med få anlöp snabbt följs av kraftig anhopning av fartyg och containrar. Situationen har tvingat aktörer att anpassa sina terminalflöden och i vissa fall införa tillfälliga restriktioner.

Prognosen höjs

Det starka kvartalet får nu Mærsk att höja prognosen för helåret. Bolaget förväntar sig ett rörelseresultat, Ebit, på mellan två och tre komma fem miljarder dollar, jämfört med tidigare bedömningar.

Ocean-divisionens resultat har varit avgörande, men även logistikverksamheten och terminalbolaget APM Terminals visar positiva siffror.

Mærsk är världens näst största containerrederi och en central aktör i den globala handeln. Bolaget har under senare år försökt minska beroendet av containerfrakt genom att satsa mer på logistik- och terminaltjänster. Den nuvarande marknadssituationen, präglad av geopolitisk oro och anpassningar i handelsflödena, har dock åter satt containersegmentet i centrum.

– Våra kunder står inför en osäker omvärld med geopolitiska risker, men vi kan erbjuda dem lösningar som gör att deras leveranskedjor står starkare, säger Vincent Clerc.

De geopolitiska spänningarna mellan USA, Kina och EU är fortsatt höga, och analytiker varnar för att nya tullar kan införas snabbt. Samtidigt pekar fraktmarknaden på att kapacitet och fartygsflöden fortsatt kommer att påverkas av säkerhetsläget i Mellanöstern och Asien.

Med en stark start på året och utsikter för fortsatt hög aktivitet ser koncernen nu möjlighet att avsluta året med ett resultat klart över tidigare förväntningar.

Källa: Mærsk kvartalsrapport andra kvartalet 2024