Tyskt hastighetsrekord – ICE-testtåg nådde 405 km/h mellan Erfurt och Leipzig

Testtåg i Tyskland körde i 405 km/h mellan Erfurt och Leipzig. Foto: Deutsche Bahn AG / Oliver Lang
Testtåg i Tyskland körde i 405 km/h mellan Erfurt och Leipzig. Foto: Deutsche Bahn AG / Oliver Lang

Deutsche Bahn och Siemens Mobility har genomfört en serie testkörningar på höghastighetsbanan mellan Erfurt och Leipzig/Halle. Under försöken uppnåddes en topphastighet på 405 kilometer i timmen – det snabbaste en ICE någonsin kört på denna sträcka.

Körningar i hastigheter över 300 kilometer i timmen är ovanliga i det tyska järnvägsnätet och sker enbart i samband med tekniska tester. Syftet med försöken var att samla in data om tågens beteende vid mycket höga hastigheter samt att undersöka banans kapacitet efter tio års drift.

– I dag har ett ICE-tåg färdats snabbare än någonsin tidigare på sträckan Erfurt–Leipzig/Halle. Hastigheten på 405 kilometer i timmen är ett bevis på infrastrukturen och banans kapacitet. Att vi efter tio år i kontinuerlig drift kan köra i så höga hastigheter utan anpassningar är också en bekräftelse på att investeringar i järnvägen lägger grunden för pålitlig, hållbar och effektiv mobilitet, sade Philipp Nagl, styrelseordförande för DB InfraGO AG, i samband med testet.

Samlar in kunskap för framtidens höghastighetståg

Enligt Deutsche Bahn är resultaten viktiga för både framtida banunderhåll och utvecklingen av nästa generation höghastighetståg. Testerna utfördes med det särskilda mät- och testtåget ICE-S, som är utrustat med avancerad teknik för att analysera akustik, aerodynamik, kördynamik och samspelet mellan tåg och bana.

– Innovationer är avgörande för att utveckla framtidens tågtrafik. Med ICE-S kunde vi samla in omfattande information om allt från ljudnivåer till aerodynamik vid extremt höga hastigheter. Dessa insikter hjälper oss både vid framtida banrenoveringar och när vi optimerar höghastighetstrafiken, sade Hiie-Mai Unger, chef för DB Systemtechnik.

Även Siemens Mobility, som utvecklat den nya generationens höghastighetståg Velaro Novo, deltog i testerna. Testvagnen användes som en del av ICE-S och nådde den nya topphastigheten.

– De framgångsrika testkörningarna visar tydligt kapaciteten i vår senaste generation av höghastighetståg. Målet var att samla detaljerad kunskap om akustik, aerodynamik och körbeteende vid extrema hastigheter – och det målet har vi nått tack vare samarbetet med Deutsche Bahn. Velaro Novo sätter nya standarder för kapacitet, kostnadseffektivitet och energieffektivitet, sade Thomas Graetz, vice president för höghastighetståg och intercity på Siemens Mobility.

Bakgrund: höghastighetsbanan Erfurt–Leipzig

Den aktuella bansträckan är en del av det stora infrastrukturprojektet VDE 8 (Verkehrsprojekt Deutsche Einheit Nr. 8), som öppnades för trafik 2015. Sträckan byggdes för höghastighetståg och används i dag av ICE-tåg mellan bland annat Berlin och München. Tågen kör normalt i hastigheter upp till 300 kilometer i timmen.

Just nu är sträckan avstängd för underhållsarbete, som bland annat omfattar byte till mer underhållsfria brofundament. Trafiken har tillfälligt letts om via parallella linjer.

Enligt Christian Hirte, parlamentarisk statssekreterare vid det tyska transportministeriet, är rekordet en signal om både industrins kapacitet och järnvägsnätets styrka.

– Den här hastighetskörningen bevisar att vi i Tyskland har både en stark industri och en väl fungerande infrastruktur. Resultaten från testerna kommer att vara värdefulla vid framtida upphandlingar och för att resenärer ska nå sina mål snabbt, säkert och punktligt, sade Hirte.

Nästa steg för höghastighetsjärnvägen

Velaro Novo, som utvecklats av Siemens Mobility, är en vidareutveckling av tidigare generationer höghastighetståg. Enligt bolaget använder tåget upp till trettio procent mindre energi än tidigare modeller, har tio procent fler sittplatser och erbjuder flexibilitet för att kunna anpassas under sin livslängd. Testvagnen med beteckningen #seeitnovo har redan i flera år körts i det tyska nätet som en del av utvecklingsarbetet.

Deutsche Bahn och Siemens ser testkörningarna som ett viktigt steg i att framtidssäkra höghastighetsnätet och stärka Tysklands position inom järnvägsteknik.

Fakta: Höghastighetståg i Tyskland

  • Högsta hastighet i test: 405 km/h
  • Normal driftshastighet: upp till 300 km/h
  • Testtåg: ICE-S med Velaro Novo-vagn
  • Sträcka: Erfurt–Leipzig/Halle (VDE 8)
  • I drift: sedan 2015

Källa: Deutsche Bahn / Siemens Mobility