Tammerfors förbereder ny spårväg till Vuores – Sweco tar fram huvudplan

Tammerfors spårväg planerar att utvidgas i riktning mot stadsdelen Vuores. Sweco tar fram den nya huvudplanen. Foto: Pasi Tiitola / Tampereen Raitiotie Oy.
Tammerfors spårväg planerar att utvidgas i riktning mot stadsdelen Vuores. Sweco tar fram den nya huvudplanen. Foto: Pasi Tiitola / Tampereen Raitiotie Oy.

Tammerfors stad i Finland har tagit ett nytt steg mot att utvidga sitt spårvägsnät. Sweco har fått uppdraget att ta fram den nya huvudplanen för Vuoreksens spårväg, en sträcka på cirka 3,5 kilometer längs Vuoreksen puistokatu, som ska skapa bättre förbindelser mellan stadsdelen Vuores och resten av Tammerfors.

Projektet är en del av stadens långsiktiga satsning på hållbar kollektivtrafik och planeras att genomföras under 2040-talet. Den nya huvudplanen ska ersätta den tidigare områdesplanen från 2016, som togs fram innan någon del av Tammerfors spårväg ännu hade byggts.

– Planeringsanvisningarna för spårväg har förändrats mycket sedan den första planen, och vi har fått många värdefulla erfarenheter från både byggandet och driften av Tammerfors spårväg, säger Katri Jokela, trafikexpert vid Tammerfors stad.

Målet är att Vuores-spårvägen ska uppfylla samma kvalitets- och innehållskrav som stadens befintliga linjer.

Komplicerad sträckning kräver kreativa lösningar

Gatan Vuoreksen puistokatu ( Vuores parkgata) är en smal och slingrig gata, vilket gör planeringen tekniskt utmanande. Swecos planeringsgrupp ansvarar för allt från trafiklösningar och gatudesign till geoteknik, broplanering och miljöanpassning.

– Den 3,5 kilometer långa sträckan är komplicerad, vilket kräver både erfarenhet och kreativitet. Swecos styrka är att deras planerare redan arbetat med tidigare etapper av Tammerfors spårväg, och samarbetet har fungerat mycket bra, säger Jokela.

Mikko Suhonen, projektledare på Sweco, framhåller att planeringen måste ta hänsyn till hela stadsmiljön.
– Våra experter har en god förståelse för vad som krävs för att bygga en spårväg av hög kvalitet. Vi vet vilka kompromisser som fungerar i en tät stadsmiljö, säger han.

Sweco har medverkat i alla etapper av Tammerfors spårväg, inklusive den senaste Birkala–Linnainmaa-alliansen, som förlänger nätet västerut och österut. Erfarenheterna därifrån används nu som grund för arbetet i Vuores.

Spårvägen byggs för framtidens Tammerfors

Den nya linjen väntas byggas tidigast under 2040-talets första hälft, vilket innebär att planeringen måste ta hänsyn till hur stadsdelen kan utvecklas under kommande decennier.

Även om större delen av markanvändningen redan är fastställd i godkända detaljplaner, finns vissa områden där justeringar fortfarande är möjliga.

– Ett av dessa är centralkvarteret i Vuores, där spårvägens huvudplan utformas parallellt med en pågående detaljplaneändring. Där finns möjligheter att skapa mer utrymme för både gator och spårväg, förklarar Jokela.

Vuoreksen puistokatu är trång, med många svängar och höjdskillnader, vilket kräver noggrann planering.
– Linjedragningen kräver kompromisser, och det är viktigt att identifiera risker och möjliga utvidgningar av gaturummet redan i detta skede, säger Jokela.

Hållplatserna placeras med omsorg

Tre hållplatser planeras längs den nya linjen, vilket motsvarar ungefär en hållplats per 3 000 invånare. Det innebär att så många som möjligt ska ha gångavstånd till spårvägen.

– Hållplatsernas placering är avgörande. De måste ligga nära skolor, butiker och andra viktiga målpunkter, säger Suhonen.

Tillgängligheten har beräknats med hjälp av nuvarande befolkningsdata och framtidsprognoser. Swecos trafikplanerare Venla Määttä förklarar att topografin i området skapar extra utmaningar.
– Den optimala platsen för en hållplats kan ibland ligga där det finns en bro, en rondell eller ett vattendrag. I Vuores finns också många våtmarker och sänkor som påverkar linjedragningen, säger hon.

Miljöhänsyn spelar också en viktig roll. Om spårvägen kräver breddning av broar kan mängden betong – och därmed koldioxidutsläppen – öka.

Samverkan mellan flera teknikområden

Swecos arbete bygger på nära samarbete mellan flera discipliner: trafikplanering, banprojektering, gatuplanering, geoteknik, miljöplanering och broteknik.

– Vi för en kontinuerlig dialog mellan våra olika expertgrupper. Dessutom deltar Tammerfors stads egna specialister aktivt i processen, vilket höjer kvaliteten på planeringen, säger Määttä.

I den här planeringsfasen behandlas ännu inga detaljerade bygglösningar, men Sweco har redan börjat förbereda utrymmen för elsystem, strömförsörjning och framtida brokonstruktioner, bland annat för passagen över Särkijärvi.

Miljöfrågor har prioriterats från start. Vuoresområdet innehåller flera ekologiskt värdefulla naturzoner som måste bevaras.
– Spårvägen får inte påverka naturvärdena negativt. Vi planerar därför typsektioner som ger plats åt naturen, till exempel genom att bevara befintliga gatuträd och planera grönska längs banvallen, säger Suhonen.

Hållbar utveckling i fokus

Projektet är en del av Tammerfors stads strategi för hållbar mobilitet, där spårvägen ses som ett sätt att minska biltrafiken och öka tillgängligheten för alla grupper.

Förutom att främja klimatmål syftar den nya linjen till att skapa jämlik tillgång till kollektivtrafik och stärka områdets gröna stadsbild.

– När huvudplanen är klar vet beställaren vilka aspekter som behöver beaktas i det fortsatta arbetet med stadsutvecklingen. Då kan vi tidigt undvika konflikter mellan spårvägen och annan infrastruktur, säger Määttä.

Vuores-projektet är ett exempel på hur Tammerfors fortsätter att utveckla sitt spårvägsnät efter de framgångsrika linjerna till Hervanta och Lentävänniemi.

Källor: Sweco / Tammerfors stad / Tampereen Raitiotie Oy