Tjeckien bygger sin första höghastighetsjärnväg

Moderniseringen av järnvägen mellan Brno och Přerov har delats upp i fem separata etapper. Arbetet med nästa etapp, från Kojetín till Přerov, ska också inledas under 2025 och färdigställas till slutet av 2028. Parallellt med detta pågår förberedelser för ytterligare tre etapper mellan Brno och Nezamyslice. Dessa ska finansieras genom offentlig-privata partnerskap. Foto: Správa železnic -Tjeckiens järnvägsförvaltning
Moderniseringen av järnvägen mellan Brno och Přerov har delats upp i fem separata etapper. Arbetet med nästa etapp, från Kojetín till Přerov, ska också inledas under 2025 och färdigställas till slutet av 2028. Parallellt med detta pågår förberedelser för ytterligare tre etapper mellan Brno och Nezamyslice. Dessa ska finansieras genom offentlig-privata partnerskap. Foto: Správa železnic -Tjeckiens järnvägsförvaltning

Tjeckien har påbörjat ett nytt kapitel i sin järnvägshistoria. I Nezamyslice inleddes nyligen arbetet med att modernisera järnvägen mellan Brno och Přerov – ett projekt som utgör en del av landets framtida höghastighetsnät. Den nuvarande enkelspåriga banan, där tågen hittills kunnat köra i högst 100 kilometer i timmen, ska få dubbelspår, ett nytt säkerhetssystem och en planerad hastighet på upp till 200 kilometer i timmen.

Första delen av utbyggnaden omfattar en sträcka på tio kilometer mellan Nezamyslice och Kojetín och ska enligt planerna vara klar i slutet av år 2028.

Tunnlar, broar och nya stationer

För att möjliggöra den fördubblade hastigheten krävs flera omdragningar av banan. Bland annat ska en ny tunnel byggas vid Kozlovkullen – Němčickýtunneln – som blir 744 meter lång. Dessutom planeras åtta nya broar längs sträckan. Den längsta av dem, med en längd på 122 meter, ska korsa dalgången vid bäcken Žlebůvka.

– Vi bevittnar ett historiskt ögonblick där vi praktiskt taget inleder byggandet av den första delen av vår höghastighetsförbindelse. Den moderniserade banan mellan Brno och Přerov kommer att kopplas till den planerade höghastighetsjärnvägen i båda ändar, vilket kommer att möjliggöra restider genom hela republiken som saknar motstycke, säger transportminister Martin Kupka.

Ett nytt mötesspår i mitten av sträckan gör att tåg kan köra om varandra. Samtidigt försvinner den nuvarande stationen i Němčice nad Hanou och ersätts av en ny hållplats med samma namn, som hamnar närmare tätorten. Även Měrovice nad Hanou får en ny tillgänglig hållplats med upphöjda perronger, parkeringsplatser och cykelställ.

Dubbelspår och ETCS skapar förutsättningar för 200 km/h

– Tack vare dubbelspåret behöver tågen inte längre vänta på varandra vid stationerna. Av säkerhetsskäl är det också viktigt att införa det europeiska tågskyddssystemet ETCS och att båda plankorsningarna i detta avsnitt tas bort. Allt detta gör det möjligt att införa en hastighet på 200 kilometer i timmen, något vi kommer att se allt oftare på tjeckiska spår, säger Jiří Svoboda, generaldirektör för den tjeckiska järnvägsförvaltningen Správa železnic.

Utmed sträckan ska bullerskyddsväggar med en total längd på närmare 2 300 meter byggas i flera av orterna. I samband med arbetet flyttas också övergången mellan växelström och likström vid Nezamyslice, strax före Přerov.

Projektet drivs av företagen STRABAG Rail, EUROVIA CZ och PORR. Den totala investeringskostnaden uppgår till cirka 7,75 miljarder tjeckiska koruna, vilket motsvarar ungefär 311 miljoner euro. Byggarbetena har redan påbörjats. Just nu pågår arkeologiska utgrävningar och röjning av träd på platser där banan ska läggas om.

EU-stöd för modernisering och säkerhetssystem

EU är med och finansierar delar av projektet genom sitt instrument Connecting Europe Facility (CEF). Det gäller både själva moderniseringen av sträckan och installationen av det europeiska tågskyddssystemet ETCS. Den nationella finansieringen sker via Tjeckiens statliga fond för transportinfrastruktur.

Källa: Správa železnic (Tjeckiens järnvägsförvaltning)