Köpenhamns förarlösa metro M1/M2 uppgraderas under drift

Projektet väntas pågå under flera år, och kommer att påverka både det dagliga resandet och den tekniska utvecklingen i Köpenhamns kollektivtrafik. Foto: Metroselskabet
Projektet väntas pågå under flera år, och kommer att påverka både det dagliga resandet och den tekniska utvecklingen i Köpenhamns kollektivtrafik. Foto: Metroselskabet

Köpenhamns metrolinjer M1 och M2 ska uppgraderas med nya tåg och styrsystem – modernisering sker under fortsatt drift.

Efter över tjugo år i drift ska Köpenhamns första förarlösa metrolinjer M1 och M2 uppgraderas. Det omfattande projektet innebär att både tåg och signalsystem byts ut – samtidigt som tunnelbanan fortsätter att vara i trafik. Metroselskabet har nu valt ut ett rådgivande team som ska bistå genom hela processen. Teamet består av COWI, WSP och Egis, som tillsammans ansvarar för planering, teknisk rådgivning och genomförande.

Modernisering av Köpenhamns metrolinjer inleds

Det är ett komplext uppdrag där flera konsultbolag deltar. Förutom huvudaktörerna medverkar även underkonsulter som Strides, Nordic Signal och Implement. Arbetet ska ske utan att påverka den dagliga trafiken i nämnvärd omfattning, och målet är att skapa ett framtidssäkert metrosystem för Köpenhamns växande resandebehov.

Internationell erfarenhet i lokalt projekt

Pietro Zingarelli, projektledare hos COWI, ser fram emot att bidra till moderniseringen.

– Köpenhamns metro är ett utmärkt exempel på ett tillförlitligt och attraktivt förarlöst kollektivtrafiksystem. Vi ser fram emot att bidra med moderna tåg och effektiv service för framtidens passagerare, säger han.

Han understryker att samarbetet bygger på erfarenheter från flera internationella projekt.

– I ett starkt partnerskap med WSP och Egis kommer vi att använda våra omfattande erfarenheter från liknande system i bland annat Singapore, Lyon, Lille och Paris. Vårt mål är att säkerställa en smidig passagerarupplevelse under övergången till nya tåg och teknik. Vi är stolta över att fortsätta vårt långvariga samarbete med Metroselskabet för att förbättra rörligheten i Köpenhamn, säger Zingarelli.

Projektet omfattar hela kärnan i metrons funktion – styrning, drift och passagerarservice – och kräver därför särskild planering och kompetens. Den befintliga tekniken, som togs i bruk vid millennieskiftet, behöver nu ersättas för att möta framtida krav på kapacitet och tillgänglighet.

Projekt med internationell betydelse

Även om projektet är lokalt förankrat i Danmark, lyfts det fram som ett exempel av globalt intresse. Jesper Asferg, affärsutvecklingschef inom infrastruktur på COWI, pekar på att erfarenheterna från Köpenhamn kan bli vägledande för andra storstäder.

– Vi är hedrade över att få arbeta med ett av världens ledande metrobolag, som visar vägen mot en framtid där fler städer satsar på förarlösa transportsystem. Många kollektivtrafiksystem i världen står inför liknande omställningar, och det här projektet visar att vi tillsammans har den kompetens som krävs för att stödja städer i deras arbete för snabb, säker och effektiv kollektivtrafik, säger han.

Det handlar om en transformation som inte bara kräver teknisk uppdatering, utan även planering för att minimera störningar och bibehålla passagerarnas förtroende.

Carsten Heine Lund, senior vice president för transport i COWI:s danska verksamhet, beskriver uppdraget som både utmanande och centralt:

– Jag är mycket glad över att Metroselskabet har gett oss förtroendet att förbereda M1 och M2 för framtiden, samtidigt som vi upprätthåller en jämn och tillförlitlig service för resenärerna. Det här är metrons hjärta, och det är ett uppdrag som verkligen kommer att ställa krav på vår kompetens, säger han.

Samarbete mellan lokala och globala aktörer

Även WSP:s danska organisation spelar en nyckelroll i projektet. Rasmus Walter, chef för transport och infrastruktur på WSP Danmark, betonar kombinationen av lokal närvaro och internationell erfarenhet.

– Det är ett viktigt uppdrag för oss på WSP Danmark. Det gör det möjligt att kombinera vår globala expertis med lokal kännedom. Vi ser fram emot att inleda arbetet och till ett gott samarbete med Metroselskabet och våra partners, säger han.

Målet är att M1 och M2 även i framtiden ska fungera som ryggraden i stadens förarlösa metrosystem – med nya tåg, förbättrade signalsystem och ökad driftsäkerhet.

Källa: Metroselskabet / COWI / WSP / Egis