Techjättarnas nya drag: "Svår balansgång"

Christine Olsson/TT: Twitter och Facebook agerar för att ta mer ansvar på sina plattformar, men det kommer med risker. Arkivbild.

"Barn är nästan immuna mot covid-19".

Så sade USA:s president Donald Trump i en intervju med tv-kanalen Fox News i onsdags, ett påstående som är rent av felaktigt. När presidenten senare publicerade videoklippet på sina sociala medier agerade Facebook – och tog bort inlägget. Strax därefter hakade Twitter på och gjorde samma sak.

Dagen efter tog Twitter ytterligare ett steg mot en mer ansvarstagande strategi. Framöver kommer de att förse konton som tillhör företrädare för regeringar eller statskontrollerad media en särskild märkning. De kommer dessutom att exkludera de berörda kontona från sina rekommendationssystem, vilket innebär att de inte blir lika synliga i sökresultat eller notifikationer.

"Vill visa att de gör något"

Men det handlar inte om att techjättarna plötsligt vaknat upp med dåligt samvete, menar Eva Ossiansson, doktor i marknadsföring vid Göteborgs universitet. Snarare handlar det om att rädda sitt eget skinn.

Jag skulle tro att det här är ett led i det de har fått kritik för. De vill visa att de någonstans stävjar det innehåll som bryter mot deras regelverk, säger hon.

De båda företagen har länge kritiserats för att inte ta tillräckligt ansvar kring vad som publiceras på deras plattformar. För Facebooks del gick det så långt att över 160 svenska och internationella företag bojkottade bolaget som annonsplattform.

Det är naturligtvis inte positivt för ett varumärke. Nu vill de visa att de gör någonting. Jag hade förväntat mig mer agerande, men det här är kanske ett första steg, säger Eva Ossiansson.

Kan lätt slå fel

Samtidigt är det ett osäkert område att ge sig in på.

Det är en farlig och svår balansgång där man lätt kan utsättas för kritik. Vad är rätt åsikt och vad är fel, och vem ska bedöma det? Det är en komplex fråga när man börjar censurera eller märka ut folk.

Eva Ossiansson tror att det är just det som har gjort att företagen tidigare har avvaktat med att sätta ner foten: risken finns att det snarare skulle leda till mer kritik och mer problem.

Men nu har det gått så långt att de känner ett visst tvång att visa att de ändå gör någonting. Om det faller i god jord eller inte, det får vi se, säger hon.