Småföretagare oroar sig för lågkonjunktur

Var femte småföretagare i Sverige oroar sig för en kommande lågkonjunktur, visar en färsk undersökning från Visma. Så många som var fjärde småföretagare har redan vidtagit åtgärder för att rusta sig mot den väntade nedgången.

– Fyra av fem jobb skapas i små och medelstora företag. Därför är det viktigare än någonsin att stötta och stärka småföretagen när sämre tider väntar, säger Boo Gunnarson, företagarexpert på Visma Spcs.

Från att ha varit urstark under 2018 har den svenska ekonomin gått in i en avmattningsfas och förväntas vända nedåt under 2019. Till exempel visar Småföretagsbarometern 2019, en konjunkturundersökning gjord av Företagarna, Swedbank och Sparbankerna, på en nedåtgående utveckling för sysselsättning, orderingång och omsättning bland landets småföretag.

Vismas undersökning visar att var femte småföretagare i Sverige, 21 procent, oroar sig för en lågkonjunktur. Undersökningen visar också att en fjärdedel av de små företagen, 25 procent, redan har vidtagit åtgärder för att rusta sig mot en eventuell lågkonjunktur.

Av de företag som redan har agerat har 51 procent sett över sina kostnader. 31 procent uppger att de har uppdaterat sin marknadsföring och sina säljkanaler, 27 procent har dragit ned på inköp av vissa inventarier och 21 procent har skjutit upp eller pausat rekrytering.

– Rekryteringar som inte blir av påverkar sysselsättningen i Sverige direkt. Välmående företag är en motor för utveckling och tillväxt och Sveriges småföretagare behöver ha bästa möjliga förutsättningar att driva sin verksamhet, säger Boo Gunnarson.

I Sverige finns omkring en miljon registrerade företag. Av dessa är den stora merparten, 96 procent, små företag med upp till nio anställda.