Mood Stockholm har gjort sig känt som en galleria för sinnena. Genom dofter och ljud förmedlar Mood Stockholm en shoppingupplevelse som idag inte är så vanlig. Vad är tanken med detta? Centrum & Galleria har frågat Mood Stockholms centrumchef, Annika Ljungberg.
Vilka sinnen försöker ni nå ut till?
- Alla sinnen som får oss att må bra. Det finns en tydlig koppling mellan doft och ljud för en god sinnesstämning vilket i sin tur bidrar till att man kan och njuta av stunden, och det är precis vad vi vill att man ska göra hos oss - njuta av stunden.
Hur når ni ut med dofter?
- Doftutsläppen är placerade vid varje entré och vid restaurangen EAT. Detta för att på ett välkomnande sätt ta emot våra kunder. Doften är ”fresch crisp-linnen”, som är grunddesignen. Sen byter vi vid olika event. Förra julen hade vi till exempel kanel, citrus på sommaren och i år använder vi ”Mood-doften” över jul, eftersom doftljusen kommer. Doftljusen är en utveckling av att det är stor efterfrågan på Mood-doften.
Vad är det för ljud ni använder er av?
- Ljudet fördelas ut i hela Mood Stockholm, så som vid entréer, toaletter och vid vår fina trädgård. Det finns 18 ljudzoner: inne, ute, rulltrappor har ljudduschar, trädgårdar, alla konstverk och vid entréer. Mycket är specialkomponerat för Mood. Vår ljud- & doftpartner Lexter arbetar tätt med oss för att utveckla och driva upplevelserna vidare. Som till exempel när vi ljudlägger våra event, skyltfönster samt alla nya ljud som görs regelbundet.
Hur kopplas detta mot marknadsföring?
- Ljud och doftdesignen är en del av Mood Stockholms helhetskoncept. Vi ville ta fram en ljud- och doftdesign som överensstämmer med vårt varumärke och de olika varumärken som finns i huset. Det ger oss också en möjlighet att kunna experimentera med både ljud och doft för olika säsonger. Med ljudeffekterna kan man också skapa en känsla av att man är utomhus eller kanske till och med utomlands.