Finansministern sågar sänkt bensinskatt

Anders Humlebo: Priset på bensin 95 och diesel.
Henrik Montgomery/TT: Finansminister Magdalena Andersson (S) har inte bestämt sig för om hon ska kvarstå som ordförande för IMF:s högsta rådgivande organ, IMFC, om hon tillträder som statsminister senare i höst. "Det blir en bedömning jag gör tillsammans med mina kollegor", säger hon. Arkivbild

Höstens skenande energipriser – på allt från el till bensin och diesel – har slagit hårt mot många hushåll. En full tank har blivit över 200 kronor dyrare sen årsskiftet medan elräkningen för ett villahushåll har dragit iväg med 500-1 000 kronor mer i månaden.

Moderaterna har i kölvattnet på utvecklingen bland annat föreslagit en sänkning av bensinskatten med en krona per liter. Sverigedemokraterna har nappat och öppnat för förhandlingar om ett gemensamt förslag om sänkt bränsleskatt.

Magdalena Andersson sågar dock förslaget.

Det är ett väldigt kortsiktigt sätt att låsa in människor ytterligare i bensinberoende, säger hon.

Bredare skattesänkningar

Enligt finansministern finns det bättre sätt att hjälpa de drabbade hushållen. Hon nämner bland annat den bredare skattesänkning på totalt sju miljarder för låg- och medelinkomsttagare som ligger i budgetförslaget för 2022 – som kan ge 200 kronor i månaden.

Hon tillägger att hon förstår att det är svårt för många hushåll när bränslepriserna sticker iväg uppåt.

Många människor – inklusive jag själv – sitter med en bil som går på bensin eller diesel. Där finns det olika möjligheter att stötta hushållen utan att driva mot att man ska släppa ut mer, säger hon.

Den egna bil finansministern hänvisar till är en dieseldriven Peugeot från 2012, som är skriven på hennes man.

Världens länder måste anstränga sig mer för att stoppa klimatförändringarna, slår hon samtidigt fast inför Internationella valutafonden IMF:s årsmöte i Washington i veckan. Finansministern deltar på mötet i egenskap av ordförande för IMFC, IMF:s högsta rådgivande organ.

Vid sidan av ett nytt vaccinationsmål – med sikte på en global vaccinationsgrad på 70 procent till sommaren 2022 – är just klimatpolitik det stora temat för IMFC just nu, enligt Andersson.

Det är klart att det är möjligt att göra. Men det bygger dels på att rikare länder blir bättre på att stötta fattiga länder. Det andra som behövs är ju också att få upp vaccinationsviljan hos världens befolkning, säger hon om vaccinationsmålet.

Inte hinder för klimatåtgärder

Finansministern tycker inte man ska se höstens snabbt stigande energipriser som ett hinder för mer klimatåtgärder – som exempelvis budgetförslaget om att sänka gränsen för utsläpp för vilka nya bilar som berörs av förhöjd fordonsskatt i det så kallade bonus malus-systemet.

Däremot måste ju alla regeringar i världen vara väldigt varsamma när man går fram med klimatåtgärder, för att säkerställa att också hushåll med lägre inkomster kan vara en del av omställningen, säger hon.

TT: Gör högre el- och bensinpriser det svårare att få klimatåtgärder på plats?

Man kan ju också säga att det understryker behovet av att man stödjer vanliga hushåll att ställa om från fossilberoende till annat. Att det finns alternativ. Det understryker vikten av att man vidtar sådana åtgärder.

Det finns delar av Sverige där det finns väldigt lite kollektivtrafik och där man är beroende av bilen för att kunna ta sig till jobbet och för att kunna skjutsa ungarna till fotbollsträningen. Det där måste man ta hänsyn till när man utformar politiken.

Men svaret är inte att "lura in svenskar i ett långsiktigt beroende av bensin och diesel", enligt finansministern.

För där vet vi en sak, det kommer bara att bli dyrare och dyrare.