Kalifornien tar stora steg i riktning mot höghastighetståg

Från och med 2029 kommer Kaliforniens höghastighetstågsystem att köra från San Francisco till Los Angeles på under tre timmar. Foto: State of California

Kaliforniens myndighet för höghastighetståg har godkänt en ansökan om förslag (RFP) för att anskaffa sina första elektrifierade höghastighetståg. Dessa tåg kommer att vara de första i USA som når hastigheter upp till 350 kilometer i timmen.

Från och med 2029 planeras höghastighetsbanan mellan San Francisco och Los Angeles att erbjuda resor på under tre timmar med hastigheter över 200 miles ( 350 km/h) i timmen. Myndigheten kommer nu att begära förslag från Alstom och Siemens Mobility, som valts ut som de två förkvalificerade slutkandidaterna efter en begäran om kvalifikationer (RFQ) under 2023.

Buy America-regler

Förslagen förväntas inkomma under hösten, och kontraktet planeras att tilldelas innan årets slut. Denna upphandling möjliggörs av en federal investering på 3,1 miljarder USD i projektet, vilket inkluderade finansiering för de nya elektriska tågen. I enlighet med den federala finansieringen kommer upphandlingen av tågset att följa Buy America-reglerna.

Tom Richards, ordförande för styrelsen för myndigheten, sade:

- Med dagens styrelsebeslut fortsätter vi vår brådskande marsch för att sätta federala medel i arbete, vilket skapar nya industrier och ekonomiska möjligheter kring höghastighetståg. Vid slutet av detta år kommer vi att veta vem som ska bygga Kaliforniens första höghastighetståg, vilket lägger grunden för bättre och mer tillgängliga järnvägsresor i Kalifornien.

275 kilometer lång sträcka

Specifikt kommer kontraktet att leverera sex elektriska höghastighetstågset. Detta inkluderar två prototypstågset för att stödja testning och provkörningar, samt fyra tåg för att erbjuda passagerarservice på den 275 kilometer långa sträckan från Merced till Bakersfield.

Källa: Kaliforniens myndighet för höghastighetståg