Det svenska industriföretaget Aros Industripartner AB har fått en roll som underleverantör i ett omfattande järnvägsprojekt som ska stärka kollektivtrafiken i München. Företaget kommer att leverera en viktig komponent till kopplingssystemet i stadens nya S-Bahn-tåg.
Komponenten ska levereras till Knorr-Bremse Rail Vehicle Systems, som ansvarar för att förse tågen med avancerad broms- och kopplingsteknik. Tekniken är utvecklad för att förbättra energieffektiviteten, minska livscykelkostnaderna och öka tillgängligheten i det växande pendeltågsnätet.
Projektet är en del av en större satsning på att förbättra kapaciteten i Münchens kollektivtrafik. De nya tågen ska tas i drift från och med slutet av år 2028 och kommer att användas på stadens andra huvudsakliga S-Bahn-linje, som för närvarande är under uppbyggnad.
Knorr-Bremse förser tågen med tystare teknik
Beställningen från Siemens Mobility innebär att Knorr-Bremse ska leverera både bromssystem och – för första gången i detta samarbete – kopplingssystem till den nya generationen S-Bahn-tåg. Totalt handlar det om minst 90 tåg, som utrustas med företagets senaste lösningar inom bromsteknik, inklusive magnetbromsar, tryckluftsstyrning och moderna boggikomponenter.
Tågen kommer även att förses med en ny generation av skruvkompressorer, kallad ScrewSupply Eco, som minskar underhållsbehov och ljudnivåer genom smart styrning och eldrivna fläktar. Enligt Knorr-Bremse svarar dessa förbättringar mot kundens krav på effektiv drift och låga livscykelkostnader.
De automatiska kopplingarna, som utvecklats i modulär form, ska börja levereras i serie i slutet av 2025. Siemens Mobility valde tekniken baserat på dess tillförlitlighet, skalbarhet och ekonomi. Kopplingssystem från Knorr-Bremse används numera i flera internationella projekt, och företaget har tagit emot flera större beställningar sedan marknadsinträdet inom detta teknikområde.
Stort tågprojekt i München får svenskt bidrag
Beställningen omfattar också torkare och spolutrustning för frontrutor. Det är ett produktområde där Siemens och Knorr-Bremse redan har haft ett långvarigt samarbete. Systemen används även på Siemens Mireo-plattform.
– Projektet är ett viktigt steg i vår långsiktiga relation med Siemens Mobility, särskilt eftersom vi har vårt huvudkontor i München, säger Dr. Nicolas Lange, som ansvarar för järnvägsdivisionen inom Knorr-Bremse.
Han beskriver projektet som en del i företagets så kallade BOOST-strategi, som syftar till att stärka positionen inom framtidsinriktade teknikområden.
Tågdesign och kapacitet anpassad för framtiden
Varje nytt S-Bahn-tåg består av 13 vagnar och har en total längd på cirka 202 meter. Tågen får en maxkapacitet på upp till 1 841 passagerare och ska komplettera den befintliga fordonsflottan för att möta det ökande trycket på Münchens kollektivtrafiksystem.
Till det yttre får tågen ett nytt blått och vitt färgschema, som ersätter den tidigare röda designen. Interiört moderniseras tågkupéerna med särskilda utrymmen för familjer och grupper samt förbättrad tillgänglighet genom nya informationssystem.
Tågen visades upp för första gången på InnoTrans 2024 och markerar en ny fas i Münchens satsning på effektiv, tyst och kapacitetsstark järnvägstrafik.
Med Aros Industripartner som en av underleverantörerna får även svensk industri en tydlig roll i denna satsning.
Källor: AROS / Knorr-Bremse