Tyskland satsar på vätgas – men skär i industristöd ifråga om användning

Trots att Katharina Reiche – tidigare chef för Tysklands nationella vätgasråd – som utsågs till ny närings- och energiminister, har Merz-regeringen intagit en mer återhållsam hållning till vätgasens roll. Foto: BMWE / Chaperone (Tysklands regering)
Trots att Katharina Reiche – tidigare chef för Tysklands nationella vätgasråd – som utsågs till ny närings- och energiminister, har Merz-regeringen intagit en mer återhållsam hållning till vätgasens roll. Foto: BMWE / Chaperone (Tysklands regering)

Tysklands ekonomi- och energiministerium har presenterat ett nytt lagförslag kallat Vätgasaccelerationslagen. Syftet är att påskynda tillståndsprocesser för produktion, import och infrastruktur kopplad till grön vätgas och dess derivat.

Samtidigt planerar den nya regeringen att skära ner det statliga stödet till industrins användning av grön vätgas med två tredjedelar – en markant förändring i den tyska vätgaspolitiken.

Den föreslagna lagen slår fast att vätgasinfrastruktur är av ett "överordnat allmänt intresse", vilket innebär att projekt för vätgasproduktion, rörledningar och lagringsanläggningar ska få företräde i prövningar och svårare att stoppas juridiskt.

Tysk lag ska påskynda tillstånd för grön vätgas – men industrin får mindre stöd

– Det handlar om att vätgasprojekt ska ses som ett direkt bidrag till att Tyskland når sina klimatmål, skriver ministeriet i lagförslaget.

Liknande lagstiftning antogs 2022 för vind- och solenergi, vilket ledde till ett märkbart uppsving i installationstakten året därpå.

Ny regering skiftar fokus

Förslaget till Vätgasaccelerationslag godkändes i sin tidigare form redan i maj 2024 av dåvarande regeringen under Olaf Scholz. Men efter att regeringskoalitionen mellan socialdemokraterna, De gröna och det liberala FDP kollapsade, hölls nyval där Kristdemokratiska unionen (CDU) under Friedrich Merz tog makten.

Enligt det nya lagförslaget ska inga nya utgifter tillkomma för federala eller delstatliga budgetar. Det nämns dock att överföring av domstolsprövning till Tysklands federala förvaltningsdomstol kan innebära något högre kostnader inom rättsväsendet.

Regeringen skriver att målet är att förenkla och påskynda tillståndsprocesser genom tydliga tidsramar, ökad digitalisering och enklare upphandlingsrutiner. Samtidigt lovar man att säkerställa att projekt inte hotar den offentliga vattenförsörjningen.

Fokus på grön vätgas – inte blå

Lagens omfattning gäller även elledningar som kopplar samman vätgasanläggningar med förnybara kraftkällor. Däremot omfattas inte infrastruktur för koldioxidinfångning, vilket krävs för att producera så kallad blå vätgas från fossila källor med avskiljning av koldioxid.

Det nya lagförslaget föreslår också en ändring i Tysklands gruvlagstiftning – där naturligt förekommande vätgas definieras som en ”icke-mineralisk gruvresurs”. Det innebär att företag i framtiden ska kunna ansöka om prospekteringstillstånd för att leta efter naturligt vätgas under jord.

Men regeringen understryker samtidigt att ingen naturlig vätgas ännu har utvunnits i Tyskland och att det i dagsläget är osäkert om sådana fyndigheter överhuvudtaget existerar – eller om det skulle vara ekonomiskt lönsamt att utvinna dem.

Stöd till industrin minskar kraftigt

Ett av de mest omdiskuterade inslagen i det nya förslaget är den kraftiga minskningen av ekonomiskt stöd till industrins användning av grön vätgas. Enligt planerna ska stödet reduceras med två tredjedelar före år 2030, vilket kan påverka planerna för stora industrisatsningar inom stål, kemi och raffinaderier.

Företrädare för industrin har tidigare varnat för att minskat stöd kan göra det svårare att ställa om till fossilfria processer i sektorer som i dag är starkt beroende av fossila bränslen.

I ett försök att ändå behålla driv i marknaden har det statliga initiativet H2Global öppnat en ny ansökningsomgång där leverantörer av grön vätgas och dess derivat från fyra världsregioner bjuds in att erbjuda leveranser till Tyskland. H2Global-modellen bygger på ett system med dubbla auktioner där staten täcker prisskillnaden mellan inköp och vidareförsäljning till tyska köpare.

Den offentliga remissperioden för det nya lagförslaget pågår till och med den 28 juli. Efter det väntas lagen gå vidare till behandling i förbundsdagen.

Sammantaget speglar det nya lagförslaget en politisk balansgång – å ena sidan ambitionen att förenkla tillstånd och skapa tydliga spelregler för grön vätgas, å andra sidan en ökad försiktighet kring subventioner och statliga utgifter. Hur dessa signaler påverkar den tyska industrins investeringsvilja återstår att se.

Källa: Hydrogen Insight