Flygindustrin klarar sig inte utan ryskt titan

Foto: Eric Salard - C-FFDK CS300 LBG SIAE 2015/Wikimedia Commons

USA och EU har hittills avstått från att införa sanktioner mot import av ryskt titan, framför allt för att inte i onödan skada sin flygindustri som fortfarande är starkt beroende av titanimporten. Undantaget är Boeing som sedan mars 2022 slutat använda ryskt titan – de förser sig i stället i USA, men även i  Japan, Kina och Kazakstan.

Nyligen beviljade också Kanadas ett undantag från sanktionsreglerna för företag inom flygsektorn. Ett undantag som gör det möjligt för dem att fortsätta importera ryskt titan för sin produktion.

– Vi vet att det i Quebec och Kanada finns en mycket viktig flygindustri. Det är därför vi har kunnat införa denna balanserade strategi, säger utrikesminister Mélanie Joly till Radio Canada.

Hon specificerade inte hur många företag som berörs av undantagen, men båda Airbus och Bombardier har redan meddelat att de kommer att utnyttja undantagsreglerna.  Dock, som sagt, inte amerikanska Boeing, som har omkring 14 000 medarbetare i Kanada. 

Åtgärden är begränsad, betonar kanadensiska regeringen, och man har skickat ett tydligt budskap till industrin: den måste hitta andra källor för sin försörjning av titan, precis som Boeing redan gör.